Norrköpings Montessoriskola är en kommunal grundskola med undervisning från förskoleklass till och med årskurs 6. Skolan har i dagsläget 360 elever. På skolan finns även fyra fritidshemsavdelningar; Guldbanken, Pärlan, Trappan och Tornet.

Om skolan

”Hjälp mig att göra det själv”
•Barnet i centrum
•En tydlig, trygg och trivsam skola 
•Självständiga individer med goda kunskaper 

Miljön
Vi skapar en miljö i skolan som är anpassad efter våra elevers olika behov.
Miljön är genomtänkt, inspirerande och spännande för att locka eleverna till nyfikenhet och lust att lära.

Pedagogen

Pedagogens uppgift är att få eleven att koncentrera sig genom att locka, intressera och inspirera. Pedagogen är en förebild för eleven som planerar och organiserar arbetet så att det finns tydliga ramar men också utrymme för frihet.
Pedagogen är lyhörd för elevens intresse och behov och anpassar sin planering efter eleven.

"Frihet under ansvar"
Vi har en stark tro på eleven och hans/hennes inre kraft. Eleven arbetar utifrån sin egen planering som passar just honom eller henne. Elevens eget tänkande och ansvarstagande utvecklas genom hjälp och stöttning från pedagogen.
Vi söker en balans mellan individuell frihet och gruppens behov. Genom kunskap om allt levande skapar vi en förståelse för vår jord och vårt universum som i sin tur leder till respekt för allt levande – fredstanken är grundläggande.
Pedagogens uppgift är att hjälpa eleven att upptäcka alla möjligheter han/hon bär inom sig. Pedagogen hjälper eleven att hjälpa sig själv. När eleven funnit motivationen och blivit intresserad av något håller pedagogen sig i bakgrunden och observerar.

Allt lärande utgår från helheten, allt har en mening och hänger ihop
Montessorimaterialet är uppbyggt för att vara en god hjälp i elevernas lärande. Det finns material för såväl praktiskestetiska och intellektuella övningar som för sinnestränande övningar.
Materialet är för elever på olika kunskapsnivåer och med olika intresseinriktningar. De flesta material är självrättande så att eleverna snabbt kan se att de lyckats med en uppgift. Eleven ansvarar för att materialet kommer tillbaka till sin rätta plats efter användandet.

Åldersintegrerade möten

Eleverna möts på olika sätt bl.a. genom våra årligen återkommande teman och projekt. Exempel på gemensamma teman för hela skolan är läsprojektet, FN-tema och skolans julshow. Under läsprojektet som sträcker sig över en stor del av läsåret kan äldre och yngre elever ha olika sorters utbyten. När vi arbetar med FN-temat samlas bl.a. hela skolan kring en insamling till ett barnhem i Lettland. Och julshowen innebär flera veckors förberedelse och träning tillsammans vilket stärker många elever på flera sätt.

Fritidshemmet
På fritids arbetar pedagogerna aktivt med att låta eleverna påverka aktiviteter och planeringar. Här får eleverna chansen att prova många olika aktiviteter, t ex teater, rörelse, skapande och utflykter. Äldre elever får vara positiva förebilder för yngre och alla har en plats i gruppen.